středa 25. září 2013

Chci méně státu a více svobod. Chci příliš?



Pro název tohoto textu jsem si vypůjčil a trochu upravil hlavní volební heslo Strany svobodných občanů. Souhlasím s jejich filosofií a velmi mě trápí, jak velký výprask pojem svoboda (a vše, co s ní souvisí) dennodenně dostává a samozřejmě, že nejvíc od státu, potažmo od Evropské unie.

Stále častěji si připadám jako nesvéprávná osoba, jejímž jediným možným zákonným zástupcem je stát nebo dokonce Evropská unie. Od vlády, přes jednotlivá ministerstva až po nejrůznější úřady a státní či státem podporované instituce. 

Každou chvíli některá z těchto institucí hlásí, že by něco dalšího mělo být více kontrolováno, regulováno, omezováno nebo rovnou zakázáno. Proč? Protože je to podle nich potřeba. Je úplně jedno, jestli jde o potraviny, nápoje nebo jakékoli jiné výrobky nebo služby. V mnoha případech jde o prosté žití jako takové. Rozčiluje mě přesvědčení některých úředníků na různých úrovních státní správy, že mají patent na jediný správný způsob života. Nevím, proč jsou přesvědčeni, že do jejich státem (tedy námi všemi) placené pracovní náplně patří nám všem diktovat, jak máme žít. Pokaždé, když někdo s nějakým novým návrhem na kontrolu, regulaci nebo zákaz něčeho přijde, se ptám proč? Proč úředníci a politici považují občany za nezodpovědné malé děti, na které musí dohlížet a kterým musí neustále diktovat životní vkus, styl a zájmy? 

Odmítám, aby někdo, kdo mě vůbec nezná a nic o mně neví, rozhodoval o tom, co je pro mě nejlepší. Na to měli po jistou dobu v mém životě právo pouze dva konkrétní lidé – moji rodiče. Ale úředník nebo politik? V žádném případě! Ať si rozhodují o svém vlastním životě a nesnaží se mi jejich představu správného žití vnucovat. 

Méně státu, více svobod pro mne mimo jiné znamená to, že mě stát nechá být a že budu moct žít, jak chci já a ne jak je někdo jiný přesvědčen, že je pro mě lepší. 

Nejen proto volím Stranu svobodných občanů. Na české politické mapě neexistuje jiná politická strana, která od začátku své existence tak zřetelně, logicky a srozumitelně říká, že čím méně státních zásahů do našich životů, tím lépe pro nás občany. Neexistuje jiná politická strana, která tak jasně, logicky a srozumitelně říká, že čím méně peněz stát lidem skrz daně sebere, tím méně peněz se ve státní správě ztratí (neboli rozkrade), tím více peněz lidem zůstane a tím spíš budou moct žít tak, jak chtějí oni a ne, jak se to aktuální politické reprezentaci hodí. 

Ať si to přiznáme nebo ne, státní dohled s každou další regulací, směrnicí a s každou další státem vybranou korunou sílí a svoboda tak dostává jednu ránu za druhou. Opravdu chci příliš, když chci žít svobodně bez přísného dohledu státu? Já pevně doufám, že ne.

1 komentář:

  1. Fajn, teď ještě jak přesvědčit dostatečný počet voličů, že svoboda a omezení státní i panevropské moci jsou tak důležité hodnoty v našich životech, aby kvůli nim byli ochotni nést břímě odpovědnosti a snášet ztrátu zaběhaných životních a sociálních jistot.

    OdpovědětVymazat